كُنتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَتَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ وَتُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ ۗ

Kamu (wahai umat Muhammad) adalah sebaik-baik umat yang dilahirkan bagi (faedah) umat manusia, (kerana) kamu menyuruh berbuat segala perkara yang baik dan melarang daripada segala perkara yang salah (buruk dan keji), serta kamu pula beriman kepada Allah (dengan sebenar-benar iman)

Dialog Rasulullah Dengan Iblis

Jumat, 12 Juli 20130 komentar

Dialog Rasulullah Dengan Iblis


Rasullullah shallallahu ‘alahi wassalam pernah bertanya kepada Iblis “ Wahai Iblis! Apakah ikhtiarmu ke pada  umatku. Sesungguhnya aku telah dibangkitkan untuk menyelamatkan semua umat manusia agar beriman kepada Allah S.W.T.

Jawab Iblis: Ya Rasullullah, dan demi kemuliaanmu aku akan bersungguh-sungguh menyesatkan umat manusia dari mengikuti ajaranmu. akan aku campurkan lelaki dengan wanita supaya mudah aku mencelah di tengahnya.
Tanya Rasullullah lagi: Wahai Iblis! Apa lagi yang engkau musykilkan?

Jawab Iblis: Ya Muhammad,  Sebenarnya aku amat heran dengan sikap umatmu dalam dua perkara yaitu :
Pertama : Mereka mengakui menyintai Allah S.W.T tetapi pada masa yg sama mereka masih melakukan maksiat dan perbuatan munkar. Dan yang kedua, mereka sangat benci akan tabiatku tetapi mereka masih mahu mengikut segala hasutanku.”

Firman Allah kepada Iblis: memangnya engkau adalah makhluk terkutuk, sungguh demi kemuliaanKu akan Aku berikan kepada umat Muhammad dua kegembiraan yiaitu : kecintaan mereka terhadapKu akan Aku jadikan penebus dosa di atas kesalahan yg telah mereka lakukan kerana helahmu. Kedua, marahnya mereka terhadapmu akan Aku jadikan penebus dosa bagi maksiat yg telah mereka lakukan…”

Maka tercenganglah Iblis mendengar penjelasan sedemikian dari Allah S.W.T. Sedarlah Iblis bahwa umat Muhammad adalah umat yang disayangi Allah S.W.T yang Maha Pengampun lagi Maha Mengasihani.


Share :

Posting Komentar

 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. Kisah Teladan Dan Humor Sufi - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger